Hervorming box 3: goede zaak voor spaarders én beleggers?

De Hoge Raad heeft eerder dit jaar geoordeeld dat de box 3-regeling in strijd is met het Europees eigendomsrecht. Het door de wetgever veronderstelde rendement op basis van de huidige box 3 was voor particuliere beleggers namelijk niet haalbaar voor een aantal opeenvolgende jaren. De wetgever heeft onlangs een hervorming van box 3 voorgesteld. De vraag is of het nieuwe voorstel wel voldoet aan het Europees eigendomsrecht.

De gevolgen voor spaarders

Anders dan onder de huidige box 3 wordt in het nieuwe voorstel de belasting berekend over de werkelijke verhouding tussen spaargeld, beleggingen en schulden van de betrokken belastingplichtige. Voor wat betreft het spaargeld wordt er straks gerekend met een vooraf vastgestelde rente die zoveel mogelijk aansluit op de werkelijke spaarrente. De spaarrente wordt voorlopig vastgesteld op 0,09%. Het gevolg daarvan is dat straks een groot aantal mensen geen belasting meer betaalt over hun spaargeld in box 3. Daar waar spaarders eerst relatief zwaar belast werden wordt dus nu een oplossing geboden om deze belastingdruk te verlagen. Het voorstel is in die zin dus een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige regelgeving voor spaarders.

De gevolgen voor beleggers

Maar voor beleggers die hun vermogen in aandelen of vastgoed geïnvesteerd hebben, is het nog maar de vraag of het voorstel redelijk is. Zoals het er nu naar uitziet, wordt er gerekend met een beleggingsrendement van 5,33%. Schulden worden bovendien niet meer in mindering gebracht op de bezittingen. Er wordt enkel nog een debetrente van 3,03% op de schulden in aanmerking genomen. Stel dat iemand een tweede woning heeft en hiervoor een lening is aangegaan, dan wordt diegene onder de nieuwe regelgeving zwaarder belast. Ook gaat het tarief omhoog van 30% naar 33%. Een tweede woning kopen is dan niet meer zo aantrekkelijk.

Bovendien is het nog maar de vraag of het rendement van 5,33% correct is vastgesteld. Als een dergelijk rendement namelijk niet haalbaar is over een aantal jaren en de belastingplichtige daardoor wordt geconfronteerd met een buitensporige last kan dit aanzienlijke gevolgen hebben voor beleggers. Het zou dan ook goed zijn als de wetgever bij de uitwerking van het wetsvoorstel ook rekening houdt met bijvoorbeeld laagrenderende beleggingen en niet alle beleggingen op één hoop gooit. Als het laatste namelijk wél wordt gedaan, dan zou het wellicht zo kunnen zijn dat de nieuwe regeling een schending kan opleveren van het eigendomsrecht

Voor individuele beleggers wordt het lastig om de nieuwe box 3 belastingschuld via de rechter aan te vechten. De gehele financiële situatie van de individuele belastingplichtige wordt namelijk meegenomen bij de beoordeling. Alleen in het geval van een individuele buitensporige last voor de belegger, heeft een procedure een kans. Verder bestaat het risico dat beleggers, als gevolg van de minder gunstige regelgeving, hun beleggingen gaan omzetten naar spaargeld. De wetgever onderkent dit ook in het wetsvoorstel en stelt dan ook voor om maatregelen in de wet op te nemen om misbruik te voorkomen. Ook deze ontwikkeling vraagt om een antwoord vanuit de overheid, omdat dit de wetgeving er niet eenvoudiger op zal maken.

Neem contact op

Het definitieve voorstel wordt verwacht voor de zomer van 2020. Het streven van de wetgever is dan dat het nieuwe systeem op 1 januari 2022 ingaat. Uiteraard houden wij de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten en informeren wij u tijdig over relevante zaken. Heeft u op dit moment al vragen? Neem voor meer informatie contact met ons op via 085 20 30 950 of info@booijbikkers.nl.