Oplichters sturen berichten namens ‘de Belastingdienst’!

Ook in deze tijd waarin bij de meeste mensen de meeste gedachten het eerst uitgaan naar de situatie rond het Coronavirus, zijn er helaas ook oplichters actief.

In deze blog wijst Booij Bikkers u op de manier waarop de Belastingdienst met u communiceert en wat u kunt doen bij twijfel over de echtheid van een bericht van de Belastingdienst.

Valse sms-jes en e-mails in omloop – klik niet op de link in het bericht!

Momenteel zijn er sms-jes en e-mails in omloop waarin staat dat bij u sprake is van een openstaande belastingschuld. Dit bericht zou afkomstig zijn van de Belastingdienst. Als u niet direct, via de meegestuurde link, het verschuldigde bedrag overmaakt, staat de volgende dag een deurwaarder voor de deur. Een voorbeeld van zo’n bericht treft u in deze blog aan. Dit bericht is niet echt! Klik NIET op de link in dit bericht!

Hoe weet u dat dit bericht niet van de Belastingdienst afkomstig is?
Ten eerste is dit niet de manier waarop de Belastingdienst met u in contact treedt. Voordat mogelijk sprake kan zijn van een bezoek van een deurwaarder, heeft u al veelvuldig contact gehad met de invorderaar van de Belastingdienst. De invorderaar communiceert met u via brieven. Naar aanleiding van die brieven kunt u eventueel telefonisch contact opnemen met de betreffende invorderaar die uw dossier behandelt. Wanneer u met de invorderaar niet tot een afspraak kunt komen over hoe u de door u verschuldigde belasting moet betalen, kan de invorderaar besluiten om tot beslag over te gaan. Pas dán zal er sprake zijn van een deurwaarder. De Belastingdienst zal dus niet zomaar opeens een sms sturen waarin u wordt verzocht om geld over te maken via een link.

Ten tweede hebben veel mensen zich aangemeld om berichten van de overheid te ontvangen via mijn.overheid.nl. Dat is een wijze waarop de Belastingdienst contact met u kan opnemen. Als u zich daar niet voor heeft aangemeld, dan zal de Belastingdienst u een brief sturen.

Ten derde is het kenmerk van de aanslag vaak niet juist. Check dus altijd op de aanslag(en) die u hebt of u het kenmerk herkent. Dit zal vaak niet het geval zijn omdat de verzender van deze berichten (degene die oplicht) zelf een kenmerk verzint waarmee hij of zij dit bericht aan zoveel mogelijk mensen tegelijk kan sturen. In het voorbeeld uit deze blog ziet u dat het kenmerk een vreemd nummer is.

Tot slot kunt u bij twijfel altijd contact opnemen met de Belastingdienst of een professionele partij zoals (uw) boekhouder, accountant of Booij Bikkers advocaten om met u het bericht en uw huidige situatie te beoordelen. De twijfel ontstaat namelijk vaak wanneer inderdaad sprake is of kan zijn van een belastingschuld en de ontvanger van het bericht hier snel vanaf wil zijn. En dus op de bijgevoegde link klikt. Dat is de inschatting die de verzender van het bericht maakt: kan het zijn dat iemand een schuld heeft en zich genoodzaakt voelt om geld over te maken? Daarom moet u dus niet op de link klikken maar kunt u – indien sprake is of kan zijn van een belastingschuld – beter contact opnemen met een partij die u kan bijstaan bij het beoordelen van die belastingschuld en de communicatie daarover met de Belastingdienst.

Heeft u vragen over een bericht van de Belastingdienst, neem dan contact met ons op via info@booijbikkers.nl of 085 20 30 950.